نویسندگان:
علیرضا لطفی1 ، مریم فرخنده2 .1مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی صارمی
2مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی صارمی
چکیده فارسی: دانشآموزان بهویژه آنهایی که در اواخر دوران کودکی و اوایل دوره نوجوانی هستند و تازه وارد مقطع دبیرستان شدهاند به خاطر ماهیت انتقالی زندگیشان همواره در معرض فشار و استرس بوده و عوامل فشارزای بیشمار را تجربه میکنند افرادتیزهوش در مقایسه با افراد عادی خصوصا در سنین نوجوانی و بزرگسالی احتما لا دارای مشکلات عاطفی و روان شناختی بیشتری میباشند، زیرا این افراد به دلیل تواناییهای شناختی خود نسبت به تعارضات بین فردی حساستر بوده و احساس ازخود بیگانگی و فشار روانی بیشتری را تجربه می کنند پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چند وجهی لازاروس بر بهبود اضطراب و علائم جسمانی در دانشآموزان دختر تیز هوش اجرا شد روش پژوهش، نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر مراکز آموزش استعدادهای درخشان شهرستان مشهد بودند که از میان آنها40 نفر 20 نفر در گروه آزمایش و 2۰ نفر در گروه گواه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب و از طریق گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند گروه آزمایشی طی 12 جلسه 90 دقیقه ای آموزش گروهی به شیوه چند وجهی لازاروس مورد آموزش قرار گرفتند ابزار سنجش پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ 28 GHQ بود دادهها با استفاده از نرمافزار 20 spss و از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه در خرده مقیاسهای علائم اضطرابی و علائم جسمانی وجود دارد