چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازار گرایی بر عملکرد بازار: نقش رضایت کارکنان و رضایت مشتری در شرکت بیمه پارسیان در استان مازندران پرداخته است این پژوهش توصیغی از نوع پیمایشی است کلیه کارکنان و مشتریان بیمه پارسیان در استان مازندران که شامل 210 نفر می باشند جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند که بر اساس جدول مورگان تعداد 132 نفر نمونه آماری بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند ابزارهای این پژوهش، پرسش نامه می باشد پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0/897 محاسبه شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است نتایج نشان داد که بازار گرایی بر عملکرد بازار تأثیر وجود دارد رضایت کارکنان بر عملکرد بازار تأثیر دارد بازار گرایی بر رضایت مشتری و رضایت کارکنان تأثیر دارد اما رضایت مشتری بر عملکرد بازار تأثیر نداشته و همچنین بازارگرایی به شکل غیر مستقیم و از طریق رضایت مشتری و رضایت کارکنان بر عملکرد بازار تأثیر ندارد