چکیده فارسی: این تحقیق با هدف بررسی و ریشهیابی مشکلات برگزاری دورههای مشترک از دیدگاه دانشجویان و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع آن انجام شد روش این پژوهش پیمایشی است و از طرح نظرسنجی که نوعی روش تحقیق پیمایشی است استفاده شد پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید و دانشجویان در مصاحبه، توسط محقق تنظیم گردید این پرسشنامه شامل 40 سوال بود که دانشجو درجه توافق خود را با هر گزینه مشخص میکرد دو گروه نمونه شامل 140 نفر از میان دانشجویان دوره های دولتی و مشترک بصورت تصادفی در دسترس انتخاب و در نظرسنجی شرکت نمودند نتایج نشان داد دانشجویان دانشگاههای دولتی سطح توانایی خود را بالاتر ارزیابی کرده و تلاش بیشتری می کنند اما بی انگیزگی تحصیلی در آنها بیشتر است اهمیت دادن به تحصیل در میان دانشجویان دوره مشترک بیشتر به چشم میخورد اما نارضایتی این گروه از برخورد اساتید، تامین هزینه و بیشتر است در انتها پس از بررسی دیدگاه های دو گروه با استفاده از فرم نظرسنجی و توجه به سیاست های کلی موافق با برگزاری این دوره ها، راهکارهایی جهت رفع موانع موجود و ادامه برگزاری این دوره ها ارائه گردید