نویسندگان:
احمد حسن زاده1 ، مجید برزگر2 .1کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
چکیده فارسی: با توجه به اینکه خودکارآمدی تحصیلی با احساس توانایی فرد در مدیریت فعالیتهای یادگیری، تسلط بر موضوعات درسی و برآورده کردن انتظارات تحصیلی مرتبط بوده Muris ، 2001 و مستقیماً بر موفقیت تحصیلی اثرگذار است، هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین ابعاد شخصیت و خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان میباشد شرکت کنندگان این پژوهش شامل 237 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه 120 دختر و 117 پسر نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز درنیمسال دوم تحصیلی 94 93 بودند که براساس روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب گردیدند Goldberg ،1999 و ابعاد خودکارآمدی Muris،2001 پاسخ دادند داده های این پژوهش، با استفاده از روش رگرسیون چندگانه به شیوه ی همزمان تحلیل شده است نتایج نشان می دهد که ابعاد توافق پذیری، وظیفه شناسی و گشودگی از ابعاد شخصیت، بطور مثبت و معنادار و بعد روانرنجوری بصورت منفی و معنادار پیش بینی کننده خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه است از آنجا که آسیب پذیری به تنش های تحصیلی یکی از صفات افراد روانرنجور است ، Campbell sills،2006 لذا میتوان نتیجه گرفت که با کنترل میزان روان رنجوری و همچنین تقویت سایر ابعاد شخصیت در دانش آموزان مقطع متوسطه، میزان خودکارآمدی تحصیلی افزایش خواهد یافت