نویسندگان:
حمید رضا سلامات1 ، رضا احتشام راثی2 .1دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قزوین ،گروه مدیریت ،قزوین ، ایران
2دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قزوین ،گروه مدیریت ،قزوین ، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهشی بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با ارتباط سازمانی در بین کارکنان تعاونی مصرف ایران خودرو می باشد حجم جامعه آماری کلیه کارکنان به تعداد 460 نفر است که نمونه آماری جدول مورگان 210 نفر تعیین گردید که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند برای گرد آوری داده ها از و رسشنامه پرسشنامه تعهد سازمانی پورتر و پرسشنامه ارتباط سازمانی به ترتیب با ضرایب 79 0 و 0 84 استفاده شد این پژوهش از نوع تحقیقات میدانی بوده که به روش همبستگی انجام شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نتایج حاصل از پژوهشی نشان داد که بین سبکهای مختلف تعهد سازمانی و ارتباطات سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و بهبود ارتباطات سازمانی در ابعاد افقی و عمودی می تواند به بهبود تعهدهای عاطفی، مستمر و تکلیفی منجر شود