چکیده فارسی: گرایش سنتی خواهان مجزا کردن آموزش فنی و حرفه ای از تعلیم و تربیت دانشگاهی است. گروهی عقیده دارند که ارزش آنچه در ذهن افراد وجود دارد بیش از آن چیزی است که در دستان آنان وجود دارد و در مقابل گروهی آموزش نظری را پرداختن به یک سری مباحث انتزاعی و فاقد فایده عملی میدانند. در این مقاله رویکردهای موجود در این زمینه تحت عنوان تعلیم و تربیت لیبرال و حرفه گرایی مورد بررسی قرار گرفته است.در این مقاله با تحلیل مؤلفه های موجود به این جمع بندی دست مییابیم که این دو گونه از آموزش در تضاد کامل با یکدیگر نیستند بلکه آنچه این دو شکل از نظام تعلیم و تربیت را در مقابل یکدیگر نشانده، نگرش رادیکال در هر دو سوی طیف است که در یک سو منجر به نفی ارزش و جایگاه آموزش فنی و حرفه ای و بیرون راندن آن از عرصه تحصیلات دانشگاهی و در سوی دیگر طیف موجب نوعی حرفه گرایی کاملاً مکانیکی فاقد هرگونه قوای عقلانی پرورش یافته میشود. رویکرد پیشنهادی این مقاله با عنوان رویکرد ترکیبی در عین باور به ترکیب ماهوی مؤلفه نظری و عملی در هر نوع آموزشی، از تقدم منطقی دانش نظری و بهره گیری آموزش فنی و حرفه ای از رشته های پایه و آکادمیک برای غنیتر شدن این نوع آموزش سخن گفته است.
The Relation of Vocational Training to Academic Education
English Abstract: The traditional approach to education advocates a dichotomy between vocational training and academic education. Some scholars contend that the knowledge which resides in minds of individuals is more valuable than hands-on skills, whereas their opponents argue that academic education incorporates abstract concepts which are of little practical use. In the present article, an attempt is made to scrutinize liberal education and vocationalism. The results indicate that the two worlds of practical and conceptual endeavors are less distant than they may seem, and these simplistic views of education and training are the result of considering education and training as polar extremes. At one end of the continuum is devaluing vocational training and its exclusion from tertiary education; at the other end is pure vocationalism with no development of the mind. Accordingly, the proposed approach in this paper is a synthetic one which favors integration of practical and theoretical components in any type of education, prioritizes theoretical knowledge, and supports incorporating more academic content in vocational courses.
Keywords: knowing that , knowing how , vocational training , liberal education , vocationalism .