نویسندگان:
ایرج نیک پی1 .1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، به تبیین نقش میانجیگر سبک دلبستگی ایمن، ویژگیهای شخصیتی صداقت-فروتنی، همسازی و وظیفهشناسی و سبک فرزندپروری اقتدارگرا در رابطه بین ادراک از دینداری والدین با دینداری فرزندان در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. برای این منظور، 600 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از دانشکدههای واقع در دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه جهتگیری مذهبی با تکیه بر اسلام (آذربایجانی)، مقیاس سبک دلبستگی (کولینز و رید)، پرسشنامه شخصیت هگزاکو (اشتن و لی) و پرسشنامه ابعاد و سبکهای فرزندپروری (رابینسون و همکاران) است. یافتهها نشان میدهد که ادراک از دینداری والدین به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر دینداری فرزندان اثر میگذارد. همچنین ویژگیهای شخصیتی صداقت-فروتنی، همسازی و وظیفه شناسی به عنوان متغیر میانجیگر بر دینداری فرزندان تأثیر دارد. رابطه ادراک از دینداری والدین و دینداری فرزندان از طریق سبک دلبستگی ایمن و سبک فرزندپروری اقتدارگرا معنادار نشد. از آنجا که ویژگیهای شخصیتی میتواند نقش واسطهای را بین ادراک از دینداری والدین و دینداری فرزندان ایفا کند، لزوم توجه به این متغیرها در حوزه دینداری ضرورت دارد.