نویسندگان:
مصطفی محمدی اترگله1 ، شکوفه نوری2 ، محمدامین رحیمی3 ، سیده فهیمه هاشمیان4 .1دانشگاه فرهنگیان پردیس دکتر شریعتی مازندران دانشجو کارشناسی
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر معلم ، کارشناسی
3دانشگاه فرهنگیان پردیس دکتر شریعتی مازندران دانشجو کارشناسی
4دانشگاه پیام نور ساری معلم ، کارشناسی
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش آشنایی معلمان با روش های فعال و نوین در تدریس می باشد برای انجاام این پژوهش از روش مروری کتابخانه ای استفاده شده است هدف اصلی از آموزش ، ایجاد یادگیری در دانش آموزان است و این امر با عمل تدریس اتفاق می افتد در روند تعلیم و تربیت ، روش های تدریس به منزله ابزار کار می باشندو هر اندازه مربیان با روش هاای متفااوت اشنا شوند ابزارهای متفاوتی را در اختیار خواهند داشت شناخت و آگاهی معلم از شیوه های مختلف تدریس اهمیت دارد چرا که باید بداند در هر موقعیت آموزشی از چه روش تدریسی استفاده نماید یاد دهندگان امروزی باید با انواع روش های تدریس مسلط باشند یکی ازمش لاا مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصا در کشور ما به کار نگرفتن روش های تدریس فعال در آموزش است به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند روش تدریس فعال و نوین که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز ، به افزایش توانایی یادگیرنده درفرآیند یادگیری عنایت دارد در این پژوهش روش های فعال در تدریس بیان می کنیم تا معلمان گرامی بتوانند از این مجموعه ها در جهت غنای علمی خود بهره بگیرند در پایان به این نتیجه رسیدیم که در روش های تدریس فعال بیشتر شاگردان فعال هستند و معلم نقش راهنما دارد شاگردانی که به طور فعال به یادگیری می پردازند نه تنها بهتر یاد می گیرناد بل اه از تجرباه یاادگیری نیازلذت بیشتری می برند از طرفی یادیگری زمانی ماندگارتر خواهد بود که با مشارکت هرچه بیشتر شاگرد همراه شود