چکیده فارسی: در این پژوهش سعی شده است دوزبانی در بین دانش آموزان معرفی شود و تأثیرات آن بر زندگی و تحصیل دانش آموزان دوزبانه بیان شود در ادامه و با مقایسه ضریب هوشی در یک گروه دانشآموز تکزبانه و در یک گروه دانشآموز دوزبانه به این نتیجه میرسیم که رابطهی معناداریبین آنها وجود ندارد در انتها با بررسی دلایل افت درسی دانش آموزان دوزبانه و ارائه راهکارها و برنامههای آموزش مناسب به بررسی تأثیر آنها بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوزبانی میپردازیم بر اساس پژوهشهای پیشین، روش تدریس دوسویه و غوطهورسازی از دیدگاه اساتید برای دانش آموزان دوزبانه، موردتأیید قرارگرفته بود، ولی یافتههای جدید نشان میدهد که پیشرفت دانش آموزان آموزشدیده با روش دوسویه در درس ریاضی و بنویسیم بادانش آموزان آموزشدیده با روش غوطهورسازی، تفاوتی معنادار دارد