چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضرتعیین نقش واسطه ای خودپنداشت تحصیلی دررابطه بین ابعادامید و پیشرفت تحصیلی بود 450دانش اموز دختر سال دهم شهریزد بصورت نمونه برداری چندمرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس امید درعرصه های خاص بزرگسالان و مقیاس خودپنداره تحصیلی دلاور 1373 پاسخ دادند پیشرفت تحصیلی دانش اموزان نیز براساس میانگین نمره های پایان ترم مشخص شد نتایج نشان دادند که خودپنداشت تحصیلی با امید و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار بود نتایج تحلیل مسیر نیز نشان دادند اثرمستقیم خودپنداشت برپیشرفت تحصیلی معنادار بود اثرغیرمستقیم متغیرهای امید خانوادگی امید تحصیلی و امیداجتماعی برپیشرفت تحصیلی ازطریق متغیر واسطه ای خودپنداشت معنادار بود براساس یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت خودپنداشت تحصیلی به عنوان یک متغیر واسطه ای دررابطه بین امید و پیشرفت تحصیلی عمل می کند