نویسندگان:
محمود مرادی1 ، نیلا آخوندی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه ایران
2عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی امیددرمانی برتاب آوری درمعلمان دبیرستانی منطقه 2 قم بود پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و جامعه آماری این پژوهش کلیه ی معلمان دبیرستانی منطقه 2 قم می باشند از طریقنمونهگیری خوشهای تک مرحلهای 222 نفر از معلمان انتخاب شدند و با اجرای پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون ، 00 نفر که نمره پایینی در این آزمون گرفتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند 2002 امیددرمانی به مدت 2 جلسه در مورد گروه آزمایش اجرا شد گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروههای مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد P<0/01 یافته ها نشان داد که امید درمانی میزان تاب آوری را افزایش داده است