نویسندگان:
محمود مرادی1 ، نیلا آخوندی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه ایران
2عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی امیددرمانی بر تابآوری وانگیزش شغلی معلمان دبیرستانی بود پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و جامعه آماری این پژوهش کلیه ی معلمان دبیرستانی قم می باشند از طریق نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای 822 نفر از معلمان انتخاب شدند و با اجرای پرسشنامه انگیزش شغلی هاکمن و الدهام ، 6791 و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون2003 50 نفر که نمره پایینی در این آزمون گرفتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند امیددرمانی به مدت 8 جلسه در مورد گروه آزمایش اجرا شد گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد با استفاده از شاخص های مرکزی، پراکندگی و نمودار، متغیرهای پژوهش مورد توصیف قرار می گیرد این شاخصها نشان داد که بین گروههای مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد P< / 1 یافته ها نشان داد که امیددرمانی میزان تاب آوری و انگیزش شغلی را افزایش داده است