نویسندگان:
مهدی قدرتی میرکوهی1 ، سارا ابوطالبی2 .1استادیار دانشگاه علوم و تحقیقات قزوین، دانشکده مدیریت و حسابداری، قزوین، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم و تحقیقات قزوین، قزوین، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور اثر بخشی آموزش تنظیم در تعارضات دوستانه دانش آموزان مقطع دبیرستان انجام شد در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل، 43 نفر دانشآموز از بین دبیرستان های شهر تهران به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و در دو گروه آزمایشی گروه کنترل قرار گریتند برنامه آموزشی تنظیم هیجان در 8 جلسه انجام گرفت قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه پیش آزمون و پس آزمون به انجام رسید به منظور سنجش تعارضات از پرسشنامه حل تعارض ویکز و فیشر و اوری و برای تجزیه و تحلی دادهها از روش کوواریانس چند متغیره استفاده شهد تجزیهه و تحلیه داده ها با نسخهSPSS 22 و در سطح معنی داری P<0/05 انجام گریق نتایج نشان داد که گروه آزمایشی در ح تعارضات دوستانه نسبت به گروه >5/ کنترل عملکرد بهتری داشتند <0/05 P با توجه به نتایج برنامه آموزشی این رویکرد در مدارس می تواند بافرصت مناسب و ارایه تکالیف مناس برای ح تعارضات دوستانه توسط دانشآموزان استفاده شوند