نویسندگان:
مهدی قدرتی میرکوهی1 ، سارا ابوطالبی2 .1استادیار دانشگاه علوم و تحقیقات قزوین، دانشکده مدیریت و حسابداری، قزوین، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم و تحقیقات قزوین، قزوین، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضربه منظور اثربخشی آموزش رویکرد گفتگودرتعارضات دوستانه دانش آموزان مقطع دبیرستان انجام شد دراین پژوهش نیمه ازمایشی باطرح پیش ازمون ـ پس ازمون و گروه کنترل 35 نفر دانش اموز ازبین دبیرستان های شهرتهران به صورت تصادفی ـ خوشه ای انتخاب و دردوگروه ازمایشی گروه کنترل قرارگرفتند برنامه اموزشی رویکرد گفتگو در8جلسه انجام گرفت قبل ازشروع جلسات و درپایان اخرین جلسه پیش ازمون و پس ازمون به انجام رسید به منظور سنجش تعارضات ازپرسشنامه حل تعارض ویکز و فیشرواوری وب رای تجزیه و تحلیل داده ها ازروش کواریانس چندمتغیره استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها بانسخه SPSS22ودرسطح معناداری p<0/05 انجام گرفت نتایج نشان داد که گروه ازمایشی د رحل تعارضات دوستانه نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند p<0/05 باتوجه به نتایج برنامه اموزشی این رویکرد درمدارس میتواند با فرصت مناسب وارایه تکالیف مناسب برای حل تعارضات دوستانه توسط دانش اموزان استفاده شوند