نویسندگان:
طاهره اثنی عشری1 ، فهیمه نامدارپور2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر، گروه مشاوره، اصفهان،ایران
2استادیار مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر، گروه مشاوره، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: اتیسم یکی از انواع اختلالات فراگیر رشدی است و یک اختلال نورولوژیکی است که در سال های اولیه کودکی 3 سال آغازین کودک ،نمایان می شود وجود این کودکان باعث محدود شدن تعاملات و فعالیتهای اجتماعی خانواده می شود و بر روا بط بین فردی آنها تأثیرمی گذارد مطلعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش تابآوری بر روابط بین فردی مادران دارای کودکان اتیسم شهر اصفهان انجام شد این مطالعه نیمه آزمایشی بر روی 30 نفر از مادران دارای کودک اتیسم شهر ا اصفهان در سال 1394 انجام شد مادران به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند آموزش تاب آوری در طول 2 ماه در 8 جل سه تو سط پژوهشگر به گروه آزمایش داده شد ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مهارت های ارتباطی منجمی زاده 1331 بود که قبل و بعد از آموزش توسط مادرانتکمیل گردید تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS22 و با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد یافته ها نشان داد میانگین نمرات روابط بین فردی دو گروه آزما یش و کنترل در مرحله پا آزمون p=0/011 معنی داراست به عبارت دیگر میتوان گفت آموزش تاب آوری نمرات روابط بین فردی در گروه آزما یش را در مراحل پا آزمون افزا یش داده است