نویسندگان:
امین دلفاردی1 ، امان الله سلطانی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان کرمان ایران
2گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان کرمان ایران
چکیده فارسی: با عنایت به اهمیت ارتقای بهزیستی روانشناختی در معلمان و تاثیر آن دربهبود آموزش و کارکرد این قشر مهم از جامعه، هدف اساسی از انجام این پژوهش تاثیر اثربخشی آموزش خوددلگرم سازی بر رشد شخصی معلمان مدارس کم توان ذهنیشهرکرمان در سال 1392 بوده است پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس استثنایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1394 بوده است نمونه این پژوهش شامل 05 نفر از معلمانی که بصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدندو به پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف 1989 پاسخدادند و بعد از آن بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند گروه آزمایش تحت مداخله آموزش خوددلگرم سازی براساس نظریه شوانکر 1999 به مدت 45 جلسه 35 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله را دریافت نکردند نتایج پس آزمون با روش تحلیل کوواریانس حاکی از این بود که اجرای مداخله خوددلگرم سازی می تواند باعث ارتقای رشد شخصی معلمان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شود