نویسندگان:
سیده مریم موسوی1 ، یعقوب قره گوزلو2 .1کارشناس ارشدتکنولوژی آموزشی گروه علوم تربیتی
2کارشناس ارشدتکنولوژی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهمدان ایران
چکیده فارسی: کودکان نارساخوان نیازمند مداخلات مناسبی جهت رفع مشکلات درسی و تحصیلی خود می باشند مشکلات درسی آنان تاثیر منفی برعملکرد تحصیلی می گذارد بنابراین ازبین رفتن مشکلات یادگیری تاثیر مثبتی برروند یادگیری آنان دارد تاثیر این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش سازمان یافته بریادگیری کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن درپایه سوم شهرهمدان با روش شبه ازمایشی انجام شده است روش پژوهش شبه تجربی حاضر با طرح پیش ازمون و پس ازمون با گروه گواه بود جامعه اماری دانش آموزان پسر پایه سوم شهرهمدان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 48دانش اموزدارای مشکلات خواندن پس ازاجرای ازمونهای تشخیصی ازمون هوش وکسلر و ازمون اختلال خواندن انتخاب و بطور تصادفی دردوگروه ازمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند پس ازاجرای پیش ازمون ها گروه های ازمایش به مدت 11 جلسه 45 دقیقه ای تحت راهبردهای اموزش مستقیم قرارگرفت اما برای گروه گواه اموزشی برگزارنشد سپس پس ازمون خواندن درگروه های مذکور اجرا شد داده ها بااستفاده ازنرم افزار SPSS نسخه 18 و باروش اماری واریانس یک طرفه ازمودنی و ازمون تعقیبی شفه موردتجزیه وتحلیل قرارگرفت براین اساس نتیجه گیری میشود که شیوه اموزش مستقیم دررفع اختلال خواندن دانش آموزان پایه سوم اثربخش است