نویسندگان:
محبوبه رییسی1 ، پروین صفوی2 .1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان خوراسگان اصفهان ایران
2فوق تخصص روانپزشکی اطفال استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکردشهرکرد ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضرباعنوان اثربخشی تاثیربازی درمانی درکاهش نشانه های اضطراب جدایی کودکان 3تا6 سال انجام شد دراین پژوهش ازروش شبه ازمایشی پیش ازمون پس ازمون با گروه کنترل استفاده شد جامعه اماری پژوهش را کلیه کودکان دختر و پسر3تا6سال بااختلال اضطراب جدایی مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره و روانشناسی شهرکرد درپاییز 1393 تشکیل داده اند روش نمونه گیری دراین پژوهش ازنوع تصادفی بود ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه ای CSI بوده است نمونه شامل 20کودک بوده است که ازبین جامعه ی مذکور انتخاب و دردوگروه 10نفره جایگزین گردیدند بدین شکل که 10کودک درگروه بازی درمانی و 10کودک درگروه کنترل قرارگرفتند تجزیه و تحلیل داده ها بااستفاده ازازمون کواریانس انجام شد نتایج باتوجه به مقدار اندازه اثر 0/479 و توان اماری 0/92 نشان میدهد که اموزش بازی درمانی درکاهش نشانه های اضطراب جدایی کودکان 3تا 6سال موثر است درمرحله پیگیری نیز نتایج ازمون نشان داد مقادیر مشاهده شده درمراحل مختلف اندازه گیری پیش ازمون پس ازمون و پیگیری متغیرهای وابسته اضطراب جدایی درسطح معناداری یکسان نمی باشدP<0/05 همچنین درادامه تغییرات متغیرهای وابسته کوچکتر ازسطح معناداری نتیجه میشود که اثربخشی اموزش بازی درمانی برکاهش اضطراب جدایی کودکان 3 6 ساله درطول زمان ازپایداری مناسبی برخوردار است P<0/05