نویسندگان:
کورش حسن زاده دستجردی1 .1دانشجوی دکتری مدیریت کسب و کار سازمان مدیریت صنعتی ایران، مدیر عامل شرکت مهندسی آرمان طرح صنعت
چکیده فارسی: سازمانهای متعالی، با بکارگرفتن معیارهای تعالی سازمانی به عنوان چارچوبی برای مدیریت سازمان خود،که همه زوایای آنرا پوشش میدهد، به سوی تعالی حرکت میکنند و به مفاهیم محوری تعالی سازمانی، در فضائی که مبتنی بر اصول ارزش های اخلاقی است، عینیت میبخشند این سازمانها، دستیابی به اهداف پایدار را در گرو اجرای رویکردهائی میدانند که در چارچوب معیارهای تعالی سازمانی یکپارچه شده باشند و همواره بهبود یابند مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از هشت رکن اصلی تعالی سازمانی ، امروزه جایگاه بسیار پررنگ و مهمی در راس خط مشی ها و استراتژی شرکتها و سازمانها یافته است برای سازمانهای متعالی، حفظ ارزشهای اخلاقی و رفتار سازمانی مبتنی بر بالاترین استانداردهای اخلاقی در قبال ذی نفعان و گستره جامعه، شفاف، پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری در برابر آنها را یکی از پایه های پایداری سازمان می دانند عدم وجود یک مدل بر اساس تحقیقات پژوهشگران این پژوهش به عنوان کارراهه و فرآیند نما برای ارتقای نظام مسئولیت اجتماعی شرکتها باعث گردید تا با یک پژوهش وسیع به صورت تحقیق پیمایشی وکتابخانه تلاش نمایند طی مطالعه و برروی تحقیقات و پژوهشهای متاخر روی موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها و سازمانها ، شاخصهای قابل ملاحظه از نظر محققان مختلف را در این موضوع مشخص نماییم سپس بر اساس این شاخصها مدلی به عنوان مدل تعالی مسئولیت اجتماعی سازمان ارائه نماییم تا در نظام تعالی سازمانی شرکتها، مبنای سیستماتیک فرآیندی برای ایجاد سرآمدی در جایگاه مسئولیت اجتماعی سازمانها و شرکتها قرار گیرد