نویسندگان:
محسن پورمحمد1 ، احمد سعدی2 .1دانشجوی دوره dba دانشگاه شهید بهشتی، معاون تولید و رئیس مجتمع شرکت پتروشیمی شازند نویسنده
2کارشناس ارشد پایش آلودگی محیط زیست شرکت پتروشیمی شازند
چکیده فارسی: در دنیای کسب و کار نوین، مسئولیت های اجتماعی شرکت ها که دربرگیرنده مباحث اقتصاد، محیط زیست و اجتماع می باشد به عنوان یک موضوع مهم در مدیریت و توسعه پایدار یک بنگاه اقتصادی مطرح است به دلیل گستردگی و پیچیدگی مفهوم مسئولیت های اجتماعی، برداشت ها و معانی گوناگون برای آن وجود دارد در این مقاله ضمن بررسی مفهوم مسئولیت های اجتماعی و ارائه پرکاربردترین تعاریف در این حوزه، به بررسی نقش آن در فعالیت های جاری و برنامه های توسعه شرکت پتروشیمی شازند به عنوان صنعتی که چه از نظر محیط زیست و چه از دیدگاهاجتماعی دارای ارزش بالایی می باشد، پرداخته شده است در پایان، برنامه های شرکت پتروشیمی شازند و عملکرد آن طی سال های 1391 لغایت 1393 در این حوزه و تاثیر آن بر رشد اقتصادی بررسی شده است نتایج عملکرد به دست آمده عبارتند از اختصاص حدود 16294 میلیون ریال به حوزه مسئولیت های اجتماعی، استخدام نفرات بومی منطقه به تعداد 1153 نفر، افزایش رضایت مندی مشتریان به میزان 51 8 %، میزان سرانه فروش 19854 میلیون ریال، اختصاص حدود 44 میلیارد ریال در حوزه محیط زیست که منجر به کاهش چشمگیر شاخص آلاینده ها و بالا رفتن شاخص هایی چون راندمان مصرف انرژی و تعداد گواهینامه های اخذ شده در حوزه مدیریت شده است هم زمان با تغییرات قابل ملاحظه در شاخص های تعریف شده، توجه وافر سازمان به مبحث مسئولیت های اجتماعی، سبب افزایش درآمد و اعتبار شرکت گردیده است