نویسندگان:
محمد علی مانیان1 ، حسین محمودی2 ، زهرا بادنوروز3 ، ثریا نوید4 .1دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهی اگرواکولوژی، پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، کارشناس ارشد شرکت بهینهسازی مصرف سوخت،
2دکترای تخصصی جامعه شناسی محیط زیست، استادیار پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
3کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست، دانشگاه شهید چمران، اهواز، کارشناس ارشد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت
4کارشناس ارشد اگرواکولوژی، پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
چکیده فارسی: در حدود دو دهه اخیر، اقدامات مسئولانه در برابر اجتماع با ادبیاتی مشترک در مجامع جهانی تحت عنوان پرداختن به مسئولیت اجتماعی شرکت مطرح گردیده است با توجه به آنکه واژگان و نگرش جدید به مسئولیت اجتماعی شرکت اخیراً در ادبیات توسعه و پایداری رواج بیشتری پیدا کرده است، طبیعی است که اقدامات مسئولانه گذشته صنعت نفت ایران الزاماً هماهنگ با این نگرش و ادبیات نبوده است در عمل این اقدامات از مسیرهای گوناگون و با استفاده از ظرفیتهای مشارکت اجتماعی به مقوله مسئولیت اجتماعی شرکت، پرداخته است و یکی از مصادیق بارز اقدامات مسئولانه صنعت نفت، فعالیتهای مرتبط با بهینهسازی مصرف سوخت بوده است که با کاهش انتشار کربن دارای آثار مطلوب محیط زیستی بسیار و همچنین دارای نتایج اجتماعی و اقتصادی مؤثری است که ابعاد مختلف ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت را پوشش می دهد همچنین سعی بر آن شده است که با مرور تجربه صنعت نقت ایران در ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق بهینه سازی مصرف سوخت و با نگرشی جدید به این موضوع،زمینه استفاده از ظرفیتهای موجود در جهت ارتقاء برند و شهرت صنعت نفت، از این طریق فراهم گردد و راه برای ایفای فعالیتهای مسئولانه دراین حوزه هموار گردد