نویسندگان:
لیلا شعاعی1 ، افسانه شهبازی فر2 ، فاطمه کیانی فر3 ، معصومه اصفهانی تالاری4 .1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، گروه روانشناسی، اهواز، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، گروه روانشناسی، اهواز، ایران
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، گروه روانشناسی، اهواز، ایران
4کارشناس روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، اهواز، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش بررسی اثربخشی شناختی رفتاری بر رضایت از زندگی در والدین کودکان عقب مانده ذهنی و جسمی بود پژوهش حاضرآزمایشی طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری این پژوهش، کلیه والدین کودکان عقب مانده ذهنی و جسمیکه در مراکز تحت پوشش بهزیستی شهرستان بهبهان در سال 5931 بودند سپس براساس نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 93 نفر در دوگروه آزمایشی و کنترل برای هر گروه 51 نفر جایگزین شدند سپس به گروه آزمایش، گروه درمانی شناختی رفتاری 8 جلسه اجرا شد درگروه کنترل هیچ آموزشی از گروه درمانی شناختی رفتاری در این مدت کسب نکرد ابزارهای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامهرضایت از زندگی و جلسات 8 گانه شناختی و رفتاری بود برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از دو بخش توصیفی و22 استفاده شد نتایج نشان SPSS استنباطی با از آزمون آماری تحلیل کوواریانس با رعایت پیش فرض های آن و با استفاده ابزار نرم افزار داد که آموزش شناختی رفتاری موجب افزایش رضایت از زندگی والدین کودکان عقب مانده ذهنی و جسمی می شود می توان نتیجه گیری کرد که شناختی رفتاری می تواند رضایت از زندگی والدین کودکان عقب مانده ذهنی و جسمی را ارتقاء دهد