نویسندگان:
پریسا رفیعیان1 ، صابر حسین پور2 ، رومینا وقار3 ، رامین آذرنصیرآبادی4 .1نویسنده مسئول: کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2کارشناس ارشد روانشناس بالینی ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی ،، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی ،، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی یوگای خنده بر پرخاشگری کودکان پسر مقطع ابتدایی بود به منظور دستیابی به این هدف، نمونهگیری به منظور غربالگری کودکان پرخاشگر به روش تصادفی چند مرحلهای انجام گرفت ابتدا از بین مدارس ده مدرسه و از هرمدرسه دو کلاس به طور تصادفی انتخاب و پرسشنامه پرخاشگری رابطهای و آشکار شهیم در بین آنان اجرا شد سپس از بین دانشآموزانپسر پرخاشگر به شیوه تصادفی 30 دانشآموز انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند 15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه گواه ، گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه و هر جلسه 25دقیقه، آموزش یوگای خنده را دریافت کردند پس از اجرای درمان، از هر دو گروه آزمایش و گواه، پس آزمون گرفته شد جهت تجزیه وتحلیل آماری از تحلیل کوواریانس، استفاده گردیده است نتایج نشان داد که شدت رفتارهای پرخاشگرانه در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش داشته است از یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که یوگای خنده در کاهش پرخاشگری کوکان تأثیر مثبتیدارد بنابراین، نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر میتواند مقامات و کارشناسان را در اتخاذ برنامهها و سیاستهای کلی برای پیشگیری از ابتلای کودکان به پرخاشگری یاری کند