چکیده فارسی: رهبری درسازمان های بزرگ مخصوصا آموزش وپرورش برکسی پوشیده نیست لذا درهمین رابطه این تح قیق به بررسی ارتباط سبک رهبری مدیران با اثربخشی آن براموزگان ابتدایی شهرستان لردگان منطقه ی خانمیرزا باتاکید برنظریه اقتضایی فیدلر درسال تحصیلی 93 94 پرداخته است دراین راستا سه فرضیه که همان فرضیات فیدلرمیباشند را مطرح نموده تا دریابد ایا همبستگی بین سک رهبری مدیران با اثربخشی درموقعیت های متفاوت رهبری معنادار خواهد بود ؟ به این منظور طی یک مطالعه به روش همبستگی و ازنوع کاربردی ازجامعه اماری این تحقیق که شامل کلیه مدیران اموزشی و اموزگاران مدارس زیرمجموعه که تقریبا 45 مدرسه بود باروش تصادفی ساده باتوجه به کوچکی جامعه تعداد 30مدرسه انتخاب شدند و بااستفاده ازپرسشنامه استاندارد سبک رهبری فیدلر lpc و پرسشنامه تعیین موقعیت رهبری رابطه رهبر ـ عضو و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی که روایی آنها موردتایید و پایایی آن به وسیله الفای کرونباخ به ترتیب 0/81و0/77و0/78 براورد شده بود مورد پرسشگری قرارگرفتند