چکیده فارسی: هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر هوش هیجانی بر کیفیت زندگی معلمان ابتدایی شهر نکا میباشد ماهیت این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی میباشد و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدائی شهر نکا که در سال 1394 مشغول به تدریس که بر اساس روشنمونهگیری تصادفی تعداد 140 نفر بهعنوان نمونه در نظر گرفتهشده است ابزار گردآوری پرسشنامه هوش هیجانی تراویس برادبری وجین گریور شامل 28 سؤال و همچنین پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی والتون شامل 26 سوال می باشد و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ هوش هیجانی کیفیت زندگی بررسی و مقدار آن به ترتیب 88 / 0 78 / 0 محاسبه گردید جهت تجزیه و تحلیل دادهها آمار استنباطی از آزمون T تک نمونهای با بهرهگیری از نرمافزار 18 Spss استفاده شده است و نتایج این تحقیق نشان میدهد که هر یک از مؤلفههای هوش هیجانی خودآگاهی، خود مدیریتی، مدیریت روابط، آگاهی اجتماعی بر کیفیت زندگی معلمان تاثیر معناداری دارد