چکیده فارسی: هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطۀ سبکهای فرزندپروری(سلطه گری، وابستگی شدید و سهل انگاری) و سرسختی روانشناختی با تابآوری در دانشآموزان بوده است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل همۀ دانش آموزان هنرستانهای دخترانه شهر کرمانشاه در سال 1393 بوده که در زمان انجام تحقیق در حدود 2000 نفر بودهاند. برای انجام دادن این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای استفاده شده و حجم نمونه 300 نفر بودهاست. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه سبکهای فرزندپروری دروز و تیهن(1957) ترجمه شکرکن و نجاریان(1372)، سرسختی اهواز کیامرثی و همکاران (1377) و تابآوری کانر و دیویدسون CD-RIS (2003) بودهاست. نتایج حاصل نشان داده که از میان سه سبک فرزندپروری مورد بررسی تنها بین شیوه سهل انگاری تربیتی والدین و تابآوری دانشآموزان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد و میان شیوههای فرزندپروری والدین مبتنی بر سلطهگری و وابستگی شدید با تابآوری دانشآموزان رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین مشخص شد میان سرسختی روان شناختی دانشآموزان با تابآوری آنها رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج حاصله از تحلیل رگرسیون نشان داد که دو متغیر پیشبین یعنی سرسختی روان شناختی دانشآموزان و سهل انگاری تربیتی والدین میتوانند به شکلی مثبت و معنادار تابآوری دانشآموز را پیشبینی کنند و توجه به آنها در تابآوری افراد ضروری است.
The Relationship between Parenting Styles, Psychological Hardiness, and Students’ Resilience
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the relationship between parenting styles (dominant, possessive and ignoring child rearing attitudes), psychological hardiness, and students’ resilience. The research method was correlational and the statistical population of the study included all girls studying in vocational high schools of Kermanshah in 2014 (approximately 2000 students). Random cluster sampling method was utilized and 300 students were selected. The instrumentation comprised Drews and Teahan Parenting Styles Questionnaire (1957) (translated by Shokrkon and Najarian, 1993), Ahvaz Hardiness Questionnaire (Kiyamarsi et al., 1998) as well as Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC, 2003). The obtained data were analyzed through both descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and regression analysis). Results showed that there was a significant, positive relationship between ignoring child rearing attitudes and students’ resilience, whereas neither dominant nor possessive child rearing attitudes had significant associations with resilience. In addition, a significant, positive relationship was observed between psychological hardiness and students’ resilience. Results of regression analysis indicated that two predictive variables, namely students' psychological hardiness and ignoring child rearing attitudes, could positively predict resilience in students. Hence, it is suggested that due attention be paid to the above-mentioned variables.
Keywords: students , resilience , parenting styles , psychological hardiness .