چکیده فارسی: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه اضطراب با یادگیری دانش آموزان تیزهوش و عادی میباشد ماهیت تحقیق حاضر ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی همبستگی است جامعه آماری تحقیق حاضرکلیه دانش آموزان دبستان پسرانه ولیعصر که در پایههای پنجم ، ششم الف و ششم ب در سال 1393 و 1394 مشغول به تحصیل که بر اساسروش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 نفر بهعنوان نمونه در نظر گرفتهشده است ابزار گردآوری پرسشنامه اضطراب و پرسشنامه یادگیری میباشد و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ پرسشنامه اضطراب 0 905 و پرسشنامه یادگیری 0 848 محاسبه گردید جهت تجزیهوتحلیل دادهها آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون و با بهرهگیری از نرمافزار 18 Spss استفادهشده است و نتایج این تحقیق نشان میدهد که اضطراب اجتماعی و میزان یادگیری دانش آموزان پسر رابطه معنادار وجود دارد