نویسندگان:
زهرا جعفری غفاربی1 ، سپیده شفیعی2 ، عسل زرین3 .1دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین هوش هیجانی معلمان بامهارتهای زندگی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان مقطع متوسطه شهرستان ماکو درسال تحصیلی 1394 95 اجرا شده است جامعه اماری این پژوهش شامل معلمان و کلاس درس آنها که درمجموع 263 نفرمعلم 136معلم مرد و 127 معلم زن و 196 کلاس درس بوده است نمونه اماری بااستفاده ازفرمول کوکران تعداد 156 نفرمعلم از129 کلاس درس با 780 دانش اموزان که به ازای هرکلاس 5نفر انتخاب شدند به شکل تصادفی ساده ازمون شدند برای گرداوری داده ها ازدونوع پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سیبریاشرینگ گلمن 1998 و محقق ساخته مهارتهای زندگی استفاده شد که اعتبار آن بااستفاده ازازمون الفای کرونباخ به ترتیب 0/79 و 0/73 براورد شده است جهت ازمون سوالات و فرضیات تحقیق ازازمونهای همبستگی پیرسون تی مستقل و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد که بااستفاده ازنرم افزار spss تحلیل شده است نتایج بدست آمده نشان میدهد که بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و مهارتهای زندگی دانش اموزان دوره متوسطه رابطه مثبت و معنی دایر وجود دارد