نویسندگان:
جمیله سادات رضوی1 ، سمیه رباط میلی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده فارسی: امروزه ر شد اخلاقی، در نوجوانان و جوانان از بحث های ب سیار مهم روان شنا سی ر شد ا ست که روان شنا سان بسیاری درباره آن به پژوهش و نظریه پردازی پرداخته اند این مقاله تلاشی دی گر در این راستا است که می کوشد تا چگونگی رشد و پرورش اخلاقی نوجوانان و جوانان را هم بر پایه دانش روان شناسی رشد و هم با تکیه بر یافته های دانش روان شناسی تربیتی، تبیین نماید سعی براین است که با نگرشی نوین چگونگی رشد اخلاقی و ارزشی نوجوانان و جوانان را بررسی و نظریه تازه ای را درباب مراحل شکل گیری و ر شد اخلاقی ارائه دهد کیفیت تعامل اجتماعی با دیگران و پیام های اخلاقی که دراین ارتباط ها به نوجوانان و جوانان داده می شودبسیار قوی تر از آموز های مستقیم اخلاقی ا ست که معلم یا ا ستاد در کلاس درس ارائه می کند برای آنکه معلمان و والدین سهم مثبتی در رشد اخلاقی نوجوانان و جوانان داشته باشند باید روابط محترمانه ای را با آنان ایجاد نمایند آنان نیاز به راهنمایی دارند و این راهنمایی باید در جریان یک ارتباط متقابل ارائه شود، چراکه رشد اخلاقی نه فقر ناشی از توانایی های فکری است، بلکه همچنینحاصل چگونگی روابط با والدین و مربیان و معلمان و همسالان و نوع ارز شهای اجتماعی فرهنگی و عواطفی است که در این ارتباط ها با نوجوانان و جوانان مبادله می شود ترکیب پویای ویژگی های ان یز شی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی باعث می شود، تا وی پذیرای رفتار اخلاقی باشد، یعنی هم به ارز شهای اخلاقی اولویت دهد