نویسندگان:
زهرا جمالی1 ، علی رادان جبلی2 .1کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان ، اصفهان، ایران
2استادیار حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان ، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: بازاریابی شبکه ای پدیده ای است نوظهور در عرصه ی تجارت ایران که به جهت بداعت، زوایای مختلف آن ناشناخته مانده است فلذا در مقاله پیش رو از روش تحلیلی توصیفی در جهت شناخت آن شرکت بهره برده شده است مطالعات انجام گرفته در این مقاله بیانگر آن است که بازاریابی شبکه ای از میان شرکت های شناخته شده در قانون تجارت ایران از نوع شرکت سهامی خاص بوده و لایحه ی جدید قانون تجارت، آن را به صورت یک شرکت مستقل و با قواعد خاص خود به رسمیت شناخته است و فی الواقع قانون حاکم بر آن جدای از عمومات قانون تجارت در بحث شرکت سهامی خاص، دستورالعملی تحت عنوان دستورالعمل تاسیس و نحوه ی فعالیت و نظارت بر شرکت های بازاریابی شبکه ای مصوب معاونت توسعه بازرگانی داخلی مورخ 2/7/1391 به طور خاص می باشد، کسب درآمد در بازاریابی شبکه ای ناشی از افزایش اعضا نمی باشد بلکه کسب درآمد ناشی از فروش اجناس شرکت می باشد، بدین نحو که شرکت در قبال فروش کالا توسط شخص بازاریاب و حمایت و تشویق شبکه ی فروش خود، حق الزحمه شان را محاسبه و به آن ها پرداخت می کند