نویسندگان:
نبی فتاحی1 ، سیدحمید حسینی2 ، مجید پورحمیدی3 ، فاطمه تابنده4 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
3دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
چکیده فارسی: هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین اثربخشی آموزش شناخت و کنترل هیجانات ناخوشایند بر کارآمدی باورهای فراشناختی وافزایش سازگاری می باشد جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دبیرستان شهر شیراز در سال تحصیلی 93 94 تشکیل می دهند که تعداد 200 نفربه روش خوشه ای تصادفی ار آن میان انتخاب شدند سپس پرسشنامه ها در بین آنهاتوزیع و پس از نمره گذاری از بین کسانی که در این فرم ها دارای کمترین نمره بوده اند، 30 نفر انتخاب گردیدندکه 15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش تقسیم گردیدند به گروه آزمایش، آموزش هوش هیجانی انجام گردیدولی به گروه کنترل، هیچگونه آموزشی داده نشد ابزار پژوهش شامل پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز، پرسشنامه یسازگاری سهرابی و پرسشنامه ی هوش هیجانی شات می باشد برای تجزیه و تحلیل اطلاعاات از روش های آمار توصیفی انحراف معیار، میانگین و از روش های آماراستنباطی آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج جدول نشان دادتفاوت معنی داری میان گروه آزمایش و گروه کنترل به لحاظ ابعاد باورهای فراشناخت وجود دارد تفاوت معنی داریمیان گروه آزمایش و گروه کنترل به لحاظ ابعاد سازگاری وجود دارد نتایج تحقیق نشان داد شناخت و کنترل هیجاناتمنفی می تواند بر کارآمدی باورهای فراشناخت و افزایش سازگاری موثر باشد