نویسندگان:
علی حسینی فرد1 ، فاطمه تبرایی2 .1کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات واحد مازندران
2کارشناسی ارشد روانسجی دانشگاه علامه طبابایی
چکیده فارسی: دوره نوجوانی یکی از بحرانی ترین دوران زندگی هر فرد به شمار می آید لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزشگروهی شناختی رفتاری بر مسئولیت پذیری، کفایت اجتماعی و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستان های بهشهر انجام گردید پژوهش از نوع آزمایشی بود آزمودنی ها دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بهشهر بودند که به صورت نمونه گیری در دسترستعداد 30 نفر وارد پژوهش شده و به صورت جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل 15 نفری تقسیم شدند قبل ازشروع آزمایش، آزمون های خشم، مسئولیت پذیری و کفایت اجتماعی برای هر دو گروه اجرا شد و سپس آموزش گروهیشناختی رفتاری طی 10 جلسه 90 دقیقه ای برگزار گردید پس از اجرای آزمایش مجددا از هر دو گروه آزمون های خشم،مسئولیت پذیری و کفایت اجتماعی گرفته شد داده ها از روش کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج بر مؤثر بودنمداخله آزمایشی بر روی پرخاشگری و موثر نبودن بر مسئولیت پذیری اجتماعی و کفایت اجتماعی دلالت داشته است باتوجه به نتایج این پژوهش، قرار دادن برنامه آموزش شناختی رفتاری در نظام آموزشی برای نوجوانان می تواند در کنترلپرخاشگری موثر باشد