نویسندگان:
راحله فیروزی1 ، ارسلان خانمحمدی اطاقسرا2 ، علیرضا همایونی3 .1گروه روانشناسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی آمل، ایران
2گروه روانشناسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی آمل، ایران نویسنده مسئول
3گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی بندرگز، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی درمان چند وجهی لازاروس بر اضطراب مادران دارای دانش آموز عقب مانده ذهنی درمدارس استثنایی ابتدایی شهر آمل، استان مازندران بود این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروهکنترل بود جامعه ی آماری شامل کلیه مادران دارای دانش آموز عقب مانده ذهنی در آمل می باشد 150 نفر که از بین آنها تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی تعداد 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند روش نمونه گیری در این پژوهش روش در دسترس بود ابزار این تحقیق شامل پرسشنامه اضطراب بک و مصاحبه بالینی بر اساسمعیارهای DSMV بود تمام آزمودنی ها قبل و بعد درمان و در دوره پیگیری پس از یک ماه پرسشنامه اضطراب بک را تکمیلنمودند از آزمون کلموگروف اسمیرنف و شاپیرو ویلک برای بررسی طبیعی بودن توزیع داده ها و از آزمون تحلیل کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد تحلیل داده ها نشان داد روش درمان چندوجهی لازاروس بر اضطراب مادران دارای دانشآموز کم توان ذهنی تأثیر معناداری داشت و موجب کاهش اضطراب مادران شد نتیجه ذکر شده در مرحله ی پیگیری حفظ شدهبود پس می توان روش چندوجهی لازاروس را برای کاهش اضطراب مادران دارای دانش آموز کم توان ذهنی به کار برد