نویسندگان:
عاطفه سوهانی1 ، سمیرا ابراهیم پور کومله2 .1دکتری فلسفه تعلیم وتریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقات تهران
2دکتری برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شایستگی حرفه ای معلمان در ارزیابی آموزشی دانش آموزان مقطع ابتدایی بوده است روشپژوهش توصیفی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده است جامعه ی آماری پژوهش متشکل از کلیه ی معلمان مقطع ابتدایی بود که در سال تحصیلی 92 1391 در مدارس ابتدایی شهرستان نوشهر به تدریس مشغول بوده اند نمونه ی آماری شامل 185 معلم مقطع ابتدایی بود که بر حسب جدول مورگان و به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند به منظور جمع آوری داده های آماری ازپرسشنامه ی «شایستگی معلمان برای ارزشیابی آموزشی دانش آموزان» با ضریب الفای کرونباخ 0/92 استفاده شد به منظور تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد که میزان شایستگی حرفه ای معلمان مشارکت کننده در پژوهش در زمینه ی ارزیابی آموزشی دانش آموزان در حد مطلوب P≤0/01 بوده است بنابراین، رشد حرفه ای معلمان می تواند به بهبود کیفیت ارزشیابی دانش آموزان کمک نماید