چکیده فارسی: هدف این پژوهش شناسایی شایستگی ها و ارائه مدل شایستگی مدیران مدارس متوسطه و سنجش اعتبار مدل استخراج شده است. این پژوهـش درسال 1394 درمدارس متوسطه ناحیه 4 مشهـد انجام گرفت. به همین منظور دوسؤال تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: 1.شایستگی های مدیران مدارس شامل چه ابعاد و مؤلفه هایی است؟ 2. آیا مدل شایستگی استخراج شده از تحقیق معتبر است؟در این پژوهش از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. طرح تحقیق نیز از نوع آمیخته اکتشافی است، زیرا ابتدا از روش کیفی استفاده شده و سپس سنجش مدل شایستگی با روش کمّی انجام گرفته است. در قسمت کیفی پژوهش با 19 نفر از مدیران ارشد ستادی، مدیران و معاونان آموزشی مدارس متوسطه مصاحبه شده است. موضوع مصاحبه، شایستگی های مدیران بوده است. برای تحلیل محتوااز روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و مدل اولیه شایستگی شامل ابعاد و مؤلفه های شایستگی مدیران مدارس متوسطه استخراج شد. سپس در قسمت کمّی برای سنجش مدل شایستگی، از پرسشنامه ای محقق ساخته حاوی 44 سؤال استفاده شده که میان مدیران و معاونان آموزشی و مدیران ارشد ستادی وکارشناسان اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 مشهد توزیع شده و در نهایت 140 پرسشنامه گرد آوری شده است.برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار آموس استفاده شده است. نتایج نشان داده که همۀ ابعاد و مؤلفه های مدل شایستگی مدیران مدارس متوسطه مورد تایید واقع شده است.
The Competencies of High School Principals in District Four of Mashhad
English Abstract: The present study was conducted to identify the competencies of high school principals, propose a competency model, and validate the model. The research was carried out in district four of Mashhad in 2015 and examined two questions: 1.What are the dimensions and components of high school principals’ competencies? 2. Is the competency model, derived from this research, valid? In this study, mixed methodology was used and the research design was mixed exploratory since both qualitative and quantitative methods were utilized. In order to collect qualitative data, 19 principals, assistant principals, and senior managers and educational experts of Education Directorate in district four of Mashhad were interviewed. Qualitative content analysis was used and the draft model of high school principals’ competencies was extracted. In the next step, in order to collect quantitative data a self-devised 44-item questionnaire was administered to principals, assistant principals, senior managers and educational experts and 140 questionnaires were collected. For the purpose of data analysis confirmatory factor analysis and AMOS software were used. The results showed that all components of the competency model of high school principals were approved.
Keywords: competency , competency model , high school principals .