نویسندگان:
علی حیدری ویا1 ، عبدالله نارویی2 ، الهام دوستی نوری3 ، مهدی علی احمد4 .1مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری زاهدان
2آموزگار دبستان آیت الله کاشانی شهرستان هیرمند
3آموزگار دبستان آیت الله کاشانی شهرستان هیرمند
4آموزگار دبستان آیت الله کاشانی شهرستان هیرمند
چکیده فارسی: این پژوهش با اهداف ارزیابی و شناسایی وضعیت برنامه های تربیت دینی دانش آموزان و آسیب شناسی تربیت اسلامی در مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر زاهدان جرا شده است برای رسیدن به بهترین نتایج، جامعه آماری چهار گروه؛ مدیران، معلمان دینی و قرآن و مربیان پرورشی مدارس ابتدایی و راهنمایی دخترانه و پسرانه شهر زاهدان به عنوان مدیران فرهنگی مدارس و دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در این مدارس درنظر گرفته شد سپس بر اساس فرمول مربوطه، حجم نمونه آماری از تعداد مدیران فرهنگی در سطح نواحی آموزش و پرورش زاهدان به تفکیک پایه تحصیلی، جنس مشخص شد مجموع مدیران، معلمان دینی و قرآن و مربیان پرورشی درشهر زاهدان 100 نفر، و مجموع دانش آموزان 280 نفر در نظر گرفته شد روش جمع آوری اطلاعات، براساس توزیع و تکمیل پرسشنامه محقق گرفت و SPSS ساخته در حجم نمونه آماری انجام مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی قرار اطلاعات پرسشنامه ها دربرنامه نرم افزاری قرارگرفت تحلیل اطلاعات نشان می دهد مدارس در ارائه شناخت صحیح و ایجاد گرایشات دینی موفق بوده اند لیکن به زعم هر دو گروه مورد آزمون، مدارس کمتر توانسته اند آموزه های دینی را در زندگی دانش آموزان کاربردی نمایند برنامه های پرورشی مدارس با توجه و تنوعی که در مدارس دارند خوب ارزیابی شده اند، لیکن برخی از آنها تأثیرگذاری مورد انتظار را نداشته اند