نویسندگان:
محمود سمیعی نصر1 ، ارژنگ آقاپور2 .1استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش
چکیده فارسی: ارزش ویژه برند فاکتور بسیار مهمی است که فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده را تحت تأثیر قرار می دهد و ابزاری در جهت سنجش موفقیت تلاش های بازاریابی شرکت ها است امروزه بسیاری از شرکت ها نیز دریافته اند که برای حفظ ارزش برند در مقایسه با رقبا و برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان خود و کاهش ریسک از دست دادن بازار، باید ارتباطات بازاریابی خود را قوی کرده، از آمیخته ترویج مناسبی برخوردار باشند و از فعالیتهای ترویجی و ترفیعی مانند تبلیغات تجاری و ترویج فروش به منزله سپر دفاعی استفاده کنند لذا این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر اثربخشی تبلیغات شکل گرفته است نمونه آماری پژوهش حاضر را مشتریان شعب بانک سامان کیش به تعداد 483 نفر تشکیل می دهند که به منظور جمع آوری داده های موردنیاز، پرسشنامه ای با روایی مناسب و پایایی 0/94 بین ایشان توزیع گردید به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای، فریدمن استفاده شد نتایج نشان داد که تبلیغات بر کیفیت اداراک شده، میزان وفاداری، آگاهی برند و تداعی برند تأثیر گذار است که نشان دهنده تأثیرگذاری تبلیغات بر ارزش ویژه برند است بعلاوه اینکه ارزش ویژه برند بر سودآوری نیز تأثیر گذار است