نویسندگان:
شمشاد کاظمی1 ، وهاب قائدی2 .1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، کارشناس مسول تکنولوژی و گرو ه های آموزشی آموزش و پرورش استان فارس
2دکتری مدیریت آموزشی، همکار واحد پژوهش آموزش و پرورش استان فارس
چکیده فارسی: هدف این پژوهش ارائه الگویی برای رشد و توسعه خلاقیت مدیران مدارس متوسطه شیراز است روش پژوهش از نوع مدل یابی علی یا مدل معادلات ساختاری بوده است نمونه پژوهش حاضر 183 نفر از مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز بودند داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های عوامل فردی، عوامل سازمانی و خلاقیت گردآوری شدند از روش تحلیل عاملی تاییدی SEM بر پایه نرم افزار لیزل برای ارزیابی مدل ساختاری استفاده شد براساس نتایج مدل معادلات ساختاری، دو بعد عوامل سازمانی و فردی به عنوان متغیرهای مکنون برونزاد می باشند و متغیر مکنون درونزاد،متغیر خلاقیت می باشد متغیرهای مکنون بوسیله متغیرهای مشاهده شده پیش بینی می شوند که در مدل نشان داده شده است متغیر مکنون خلاقیت بوسیله متغیر مشاهده شده خلاقیت مطرح می شود عوامل فردی بیشترین قدرت پیش بینی کننده رشد و توسعه خلاقیت مدیران می باشد مدل ارزیابی شده از شاخص های برازندگی خوبی برخوردار بود باتوجه به نتایج پژوهش، توجه به این دو عامل اثرگذار ، می تواند در رشد و توسعه خلاقیت مدیران مدارس نقش مهمی داشته باشد و این عوامل باید در برنامه ریزی جهت رشد خلاقیت مدیران مورد توجه قرار گیرد