نویسندگان:
ناصر قجری1 .1معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس ،دانشجوی دکتری تعلیم و تربیت اسلامی
چکیده فارسی: هدف کلی این پژوهش ارائه چارچوب تربیتی انسان براساس اختیار می باشد لذا جهت نیل به این هدف اصلی، ابتداً مبانی انسان شناسی و سپس بحث جبر و اختیار از دیدگاه علامه مورد دقت و بررسی قرار می گیرد و در نهایت به ارائهی چارچوبی مفهومی از تربیت انسان، در استناد به نقش و جایگاه مفاهیم جبر و اختیار بپردازد پارادایم تحقیق کیفی است داده های مورد نیاز در این پژوهش با روش سند کاوی جمع آوری شده است تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با رویکرد توصیفی تفسیری؛ و روش تحقیق، متکی به روش استقرایی و غیر حدوثی است در این پژوهش منابع و اسناد مورد بررسی با محوریت تفسیر المیزان علامه بوده؛ اگرچه سایر منابع و کتب علامه از نظر دور نبوده است در نظرگاه علامه انسان موجودی شریف و کریم است شرافت او قائم به روح اوست انسان صاحب اختیار و اراده است؛ اما این اراده انسان در طول اراده خداست انسان نه مجبورصرف است که از خود هیچ ارادهای نداشته باشد؛ و نه مختار مطلق است که به حال خود واگذاشته شده باشد تربیت و رشد انسان باید تابع قدرت اختیار و اراده او باشد از نظر علامه اصل اختیار و اراده باید در تمامی مولفه ها و عناصر تربیت، نظیر مربی، متربی، هدف ، روش، محتوی، وسیله و ارزشیابی نقش محوری و اساسی داشته باشد تربیت موثر، پویا و مسئولیت آفرین متاثر از قدرت انتخاب و اختیار انسان است نتیجه و برایند این پژوهش می تواند برای علاقه مندان و اصحاب فکر و اندیشه و نیز دست اندرکاران تعلیم و تربیت، زمینه ی مناسبی برای تحقیقات و پژوهش های بعدی و نیز جهت اجرایی کردن آن در عرصه تربیت مفید و مؤثر باشد