نویسندگان:
محمدمهدی مظفری1 ، طاهره انظاری2 .1استادیاردانشگاه بین المللی امام خمینی ره
2دانشجوی کارشناسی ارشدمدیریت صنعتی دانشگاه امام خمینی ره
چکیده فارسی: درسال های اخیر، بحث و بررسی درخصوص نام تجاری جایگاه ویژه ای در محافل علمی و دانشگاهی و همچنین حوزه کسب و کاریافته است بسیاری ازمحققان و مدیران شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که با ارزش ترین دارایی یک شرکت درجهت بهبود فرایند بازاریابی، برند ودانش مدیریت برند است که در حال نفوذ به زندگی شخصی افراد و ممکنه ارزشها ، اعتقادات ، سیاستها و حتی افراد را تحت تأثیر قرار دهند امروزه موضوع حفظ وتقویت وفاداری مشتریان برای سازمان هایی که به دنبال حفظ و توسعه جایگاه رقابتی خود دربازارهستند،به عنوان یک چالش استراتژیک بوده و سطح بالای وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث ایجاد یک سری مزیت های رقابتی برای شرکت ها و تأثیر مثبت بر افزایش درآمد نام تجاری و کاهش هزینه های بازاریابی می گردد هدف مقاله بررسی هویت نام تجاری ورابطه ان با وفاداری مشتریان می باشد و روش ان توصیفی می باشد باتوجه به تحقیقات گذشته دراین زمینه نتایج حاکی است از وجود رابطه مثبت بین ویژگی هایی مانند شهرت واوازه برند وجهانی بودن که همگی به هویت نام تجاری برمی گردندو ارزش یک برند با هویت قوی نیازهای سمبولیک مشتریان را بیشتراز نیازهای کارکردی شان براورده می سازد وتوان بیشتری در افزایش فرایند ادراک ارزش دارد