نویسندگان:
زاداله فتحی1 ، محمد قرجه2 .1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2کارشناس ارشد مدیریت مالی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
چکیده فارسی: عملکرد مطلوب، باعث افزایش ارزش شرکت و در نهایت افزایش ثروت سهامداران خواهد شد چالش اساسی مدیریت بنگاههای تجاری، ارزش آفرینی برای بنگاه به خصوص ثروت آفرینی برای سهامداران می باشد لذا برای انجام یک سرمایه گذاری با بیشترین بازده، دستیابی به معیارهای برتر ارزیابی عملکرد از اهمیت ویژه ای بر خوردار است یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد، معیارهای مبتنی بر ارزش معیارهای اقتصادی است که متداولترین آنها معیار ارزش افزوده بازار و ارزش افزوده اقتصادی است این پژوهش توانایی این دو معیار را در ارائه اطلاعات مناسب در ارتباط با ارزش شرکت بررسی نموده و آنها را با معیارهای دیگری همچون سود خالص و سود عملیاتی مقایسه می کند این مطالعه از نظر ماهیت موضوع از نوع پژوهش های سنجش همبستگی، که از نوع تحقیقات تجربی محسوب می گردد، بوده و به تشریح رابطه میان متغیرها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون می پردازد هم چنین روش شناسی تحقیق از نوع پس رویدادی با استفاده از اطلاعات گذشته می باشد جامعه آماری مورد بررسی، کلیه شرکتهای ایرانی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در محدوده زمانی بین سالهای 1386 لغایت 1390 ، غیر از شرکتهای سرمایه گذاری و واسطه گری مالی می باشد نتایج مطالعه انجام شده نشان می دهد که معیار های اقتصادی ارزی عملکرد توانایی بیشتری در مقایسه با معیارهای حسابداری در ارزیابی عملکرد شرکتها را دارا دارد