نویسندگان:
حمیده غفاریان روح پرور1 .1نویسنده مسئول: کارشناس ارشد روانشناسی خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. Email: ghaffarian.psy@gmail.com
چکیده فارسی:
هدف از این مقاله، بررسی یکی از استدلالهای فمینیستهای رادیکال بر جواز سقط جنین است که با نفی الهیات مردسالارانه کتب مقدس گره خورده است. آزادی زنان از ستم مردانه، یکی از مهمترین آرمانهای فمینیستی است که به ادعای فمینیستهای رادیکال، شاخصه مهم حمایت از این آرمان، آزادی سقط جنین است. رادیکالفمینیستها بیش از دیگر گرایشهای فمینیستی از حق انتخاب زنان برای آزادی مطلقِ سقط جنین دفاع کردهاند. از نظر مری دیلی، رزماری رویتر و ویت بک، زن در الهیات کتب مقدس جایگاه پست و فرودستی داشته، از نظر جسمی و عقلانی موجودی ناقص معرفی شده است. در این دیدگاه، مردان کنترلکننده و مالک زندگی زنان هستند و زنان هیچ حقی درباره جنینها و کودکان خود ندارند. به همین دلیل، فمینیستهای رادیکال ضمن انتقاد از دیدگاه الهیاتی کتب مقدس، آزادی سقط جنین را گامی مهم برای رهایی زنان از ستم مردان دانسته، آن را اخلاقی میدانند. در مقاله حاضر استدلال این گروه از فمینیستهای رادیکال بر جواز سقط جنین با روش تحلیلی و علّی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.