چکیده فارسی: هدف اساسی این تحقیق، بررسی میزان برخورداری کتاب تفکر و پژوهش پایه ی ششم دبستان از تفکر انتقادیاست پس از مشخص کردن مؤلفه های موردنظر، از روش تحلیل محتوا برای تجزیه و تحلیل محتوای کتاب تفکرو پژوهش استفاده شد کتاب تفکر و پژوهش که شامل کتاب کار و راهنمای تدریس است به عنوان جامعه آماریانتخاب شد؛ به علت محدود بودن جامعه آماری نمونه گیری صورت نگرفت برای گردآوری داده ها، فهرست وارسیمؤلفه های تفکر انتقادی تهیه و روایی آن توسط متخصصان تأیید گردید برای به دست آمده پایایی تحقیق از روش پای اسکات استفاده شد و مقدار آن 0/76 به دست آمد فعالیت، خودارزیابی و تصویر به عنوان واحد تحلیل و آزمون خی دو به عنوان روش آماری در نظر گرفته شد نتایج تحقیق نشان داد که 19/63 درصد از محتوای کتاب تفکر وپژوهش به مولفه های تفکرانتقادی پرداخته و همچنین در مجموعه ی کتاب کار و راهنمای تدریس در بین مؤلفه هایی تفکر انتقادی، مؤلفه های استدلال کردن، قضاوت صحیح و بررسی دقیق افکار و عقاید بیش ترین توجهو مؤلفه های گستردگی فکر، شک گرایی معقول و پذیرفتن احتمالات نوین کمترین توجه شده است نتایجآزمون خی دو نشان داد که به ابعاد تفکر و زیر مؤلفه های آن توجه یکسانی نشده است؛ پس بهتر است با داشتندید کل نگر به همه ی ابعاد تفکرانتقادی توجه متناسب داشت از آنجای که بیشترین توجه به تفکر انتقادی درکتاب راهنمایی تدریس بوده در اجرا برنامه بهتره بین دو کتاب کار و راهنمایی تدریس هماهنگی ایجاد شود