نویسندگان:
عاطفه ایزدی1 .1کارشناس ارشد مشاوره خانواده، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی- غیردولتی حکمت رضوی، مشهد، ایران Email: atefeizady@gmail.com
چکیده فارسی:
تربیت اخلاقی از بنیادیترین آرمانهای ادیان الهی برای شکوفایی فردی و اجتماعی است. از چالشهای برجسته این حوزه، متناسب نبودن سطح آموزش اخلاقی با سطح عملکرد اخلاقی به شمار میآید. این پژوهش برای پاسخ به این نیاز و با هدف بررسی چالشهای آموزش اخلاق به نوجوانان در سه حیطة بستر آموزش، محتوا و روش، و نیز راهکارهای برونرفت از آن و با روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفته است. بر اساس دستاوردهای پژوهش، چالشها در این سه حوزه عبارتاند از: 1. بستر آموزش: عدم توجه به هماهنگی خانواده و محیطهای آموزشی، القائات نامناسب اجتماعی، خطاهای شناختی، عدم توجه به اقتضائات زمانی و مکانی و ... . 2. محتوا: ناهماهنگی آن با ظرفیت و اقتضائات نوجوانان، محتوای دانشافزا و نه عملیاتیمحور، بیتوجهی به پیشنیازها، عدم توجه به اصل تدریج و ... . 3. روش: استفاده از روشهای غیرفعال، تأکید بر ارتقای شناختی، به کار نگرفتن روشهای متنوع و خلاق، شرکت ندادن نوجوانان در فرایند آموزش، عدم انعطاف در شیوهها متناسب با شرایط و ... . این پژوهش برای برونرفت از این آسیبها، هماهنگ کردن مراکز آموزشی، فضاسازی اجتماعی، تدوین برنامه منظم و منسجم در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری، استفاده از روشهای فعال، توجه به اقتضائات زمانی و مکانی نوجوانان، بهکارگیری فناوری نوین و ... را پیشنهاد داده است.