نویسندگان:
محمود فرهادی محلی1 ، فرح ترکمان2 ، مهرداد کاظمیان3 .1دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر در پی بررسی ذائقه سینمایی طبقات و گروه های مختلف با تاکید بر دو متغیر پایگاهاجتماعی اقتصادی و سرمایه فرهنگی می باشد در بخش مبانی نظری از دیدگاه های پی یر بوردیو استفاده شده است تحقیق با روش پیمایش، با استفاده از ابزار پرسشنامه و به شیوه نمونه گیریخوشه ای چندمرحله ای در بین 410 نفر از شهروندان بالای 15 سال شهر ساری انجام گرفته است یافته های پژوهش نشان می دهد، متغیر سن رابطه معناداری با ذائقه سینمایی افراد ندارد اما بینجنسیت، تحصیلات و منزلت شغلی با ذائقه سینمایی افراد رابطه معنادار وجود دارد همچنین براساس یافته ها، متغیرهای پایگاه اجتماعی اقتصادی و سرمایه فرهنگی از طریق متغیر دانش سینمایی بر ذائقه سینمایی افراد تاثیر میگذارند اما قدرت تبیین مدل اندک است نتایج پژوهش،سخن گفتن از نظریه طبقاتی ذائقه ها را در جامعه شهری ایران و یا حداقل شهر ساری با شک وتردید همراه می سازد در واقع نظریه طبقاتی بودن مصرف فرهنگی بوردیو در پژوهش حاضرنتوانست تبیین مناسبی ارائه دهد به نظر می رسد، ذائقه مصرف کنندگان امروزی در الگوهایطبقاتی پیشین قرار نمیگیرد و باید نظریات جدید همچون نظریات پیترسون را به آزمون کشید