چکیده فارسی: هدف از این پژوهش تعیین اثر قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان پسر پایه دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394بود. این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون باگروه آزمایش و کنترل ومرحله پیگیری بود.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین و با بهره گیری از روش نمونه گیری چندمرحله ای تعداد60 نفر از دانشآموزان به صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه انتخاب شده به دو گروه مساوی تقسیم شده و به حکم قرعه یک گروه به عنوان گروه آزمایشی (30 دانش آموز) و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل(30 دانش آموز) مشخص شد.برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارتهای پرسشگری بکوجیساپ(2004)که دارای 49 سؤال 5 گزینه ای در 5 خرده مقیاس(پیچیدگی، تحول، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش) میباشد، استفاده شد. برای تحلیل داده ها آمار توصیفی و آماراستنباطی (آزمون لوین، تحلیل کوواریانس و tهمبسته) به کار گرفته شد. نتایج پژوهش، ضمن تایید فرضیه های تحقیق، نشان داد مهارتهای پرسشگری دانش آموزانی که قصه های قرآنی را دریافت کرده بودند به طور معناداری بالاتر از مهارتهای پرسشگری دانش آموزانی است که قصه های قرآنی را دریافت نکرده اند. همچنین قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری موثر بوده و در طول زمان از پایداری مناسبی برخورداراست. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که قصه های قرآنی روشی موثر برای ارتقای مهارتهای پرسشگری دانش آموزان است.
The Impact of Quranic Stories on Students’ Questioning Skills
English Abstract: The present study was carried out to examine the impact of Quranic stories on students’ questioning skills. The population of the study included high school male 2nd graders in district 5 of Tehran in academic year 2015-2016. The study was a quasi-experimental one with pretest/posttest/follow-up design. The sample size was determined through Cochran formula and the participants were selected via multi-stage sampling method. In the next step, the subjects were randomly assigned to experimental (30 students) and control groups (30 students). Afterward, Beck and Jessup Multidimensional Quest Orientation Scale (2004) was administered to the participants. MQOS consists of five subscales assessing various Quest dimensions: complexity, change, tentativeness, universality, and existential motives. The obtained data were analyzed through descriptive as well as inferential statistics (Levene's test, ANCOVA, and dependent t-test). The results showed significant differences between the two groups. More specifically, the students who were trained using Quranic stories significantly showed higher questioning skills compared to those who did not receive any intervention. Moreover, Quranic stories positively affected students’ questioning skills and these changes remained stable over the follow-up period. Hence, it can be concluded that Quranic stories are an effective tool to enhance students’ questioning skills.
Keywords: Quranic stories , questioning skill (complexity , change , tentativeness , universality , and existential motives) .