نویسندگان:
معصومه کلانتری1 ، فخرالسادات براتی2 ، مجید پاکدامن3 .1کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
2کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
3دکترای روان شناسی تربیتی،استادیار دانشگاه آزاد اسلامی،واحد قاینات
چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی در اشتیاق به برقراری ارتباط با دیگران و مقابله با کمرویی نوجوانان دختر آهسته گام طراحی شد روش: به این منظور از بین کلیه دانشآموزان دخترکم توان ذهنی آموزش پذیر 15 13 سال شهرستان قاینات استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 93 92 تعداد 24 دانشآموز به صورت نمونه در دسترس روش سرشماری انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش 12 نفر وگروه کنترل 12 نفر منتسب شدند این دانشآموزان به مدت 15 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های ارتباطی قرار گرفتند و آزمون کمرویی و اشتیاق به برقراری ارتباط به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه مذکور اجرا شد فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون T مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است یافته ها: اثر آموزش مهارت های ارتباطی در اشتیاق به برقراری ارتباط با دیگران f=50/95 و p=0/000 ومقابله با کمرویی f=153/49 و p=0/000 معنی دار است یعنی تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل از نظر تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی در اشتیاق به برقراری ارتباط و مقابله با کمرویی معنی دار است نتیجه گیری: آموزش مهارت های ارتباطی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل باعث بهبود معنی دار در اشتیاق به برقراری ارتباط با دیگران و مقابله با کم رویی نوجوانان دختر آهسته گام می شود