نویسندگان:
معصومه کلانتری1 ، فخرالسادات براتی2 ، مجید پاکدامن3 .1کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
2کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
3دکترای روان شناسی تربیتی،استادیار دانشگاه آزاد اسلامی،واحد قاینات
چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی در توانمندسازی و سازگاری اجتماعی نوجوانان دختر آهسته گام طراحی شد روش: به این منظور از بین کلیه دانش آموزان دخترکم توان ذهنی آموزش پذیر 15 13 سال شهرستان قاینات استان خراسانجنوبی در سال تحصیلی 93 92 تعداد 24 دانش آموز به صورت نمونه در دسترس روش سرشماری انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه کنترل 12 نفر وگروه آزمایش 12 نفر منتسب شدند این دانش آموزان به مدت 15 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های ارتباطی قرار گرفتند و آزمون کفایتاجتماعی و رشد اجتماعی واینلند به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه مذکور اجرا شد فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون T مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است یافته ها: اثر آموزش مهارت های ارتباطی در توانمند سازی اجتماعی و مولفه های آن و رشد اجتماعی معنیدار است یعنی تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل از نظر تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی در توانمند سازی اجتماعی و مولفه های آن و رشد اجتماعی معنی دار است نتیجه گیری: آموزش مهارت های ارتباطی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل باعث بهبود معنی دار در توانمندسازی و سازگاری اجتماعی نوجوانان دختر آهسته گام میشود