نویسندگان:
باقر حسنوند1 ، حمزه میرزایی2 ، محمدمهدی شیرزادی3 .1کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
2کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
3دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سازماندهی فضایی، زمانی بر سطح خواندن و نوشتن دانش آموزان اختلالات یادگیری مقطع اول دبستان خرم آباد است جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری شهر خرم آباد در سال تحصیلی 92 91 است پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش شبه تجربی به صورت طرح پیش آزمون پس آزمون دو گروهی می باشد از جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 دانش آموز دختر و پسر از پایه اول تحصیلی دبستان انتخاب شدند که در دو گروه آزمایش وکنترل 15 نفر در هر گروه به عنوان نمونه پژوهش حاضر به صورت مساوی جایگزین شدند ابزار پژوهش آزمون تشخیص نارساخوانی شیرازی و نیلی پور 1391 بود روش آماری روش کوواریانس چند متغیری و آزمون تحلیل واریانس می باشد نتایج پژوهش نشان داد آموزش سازماندهی فضایی، زمانی بر سطح خواندن و نوشتن دانش آموزان اختلالات یادگیری مقطع اول دبستان موثر بود و همچنین این اثربخشی در دختران بیشتر از پسران بود