نویسندگان:
علی اصغر فیروز جائیان1 ، مجتبی فیروزجائیان2 ، سپیده نصیری3 ، مرتضی کوچک آملی4 .1استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه سمنان
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
4دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد بابل
چکیده فارسی: امروزه موفقیت از آن سازمانهایی است که توان انطباق با محیط را داشته باشند یکی از مهمترین امکانات و ابزارهای سازمان ها برای ادامه حیات و موفقیت کارآفرینی آنها می باشد یکی از مهمترین مولفه های کارآفرینی، استقلال طلبی می باشد استقلال منجر به زنده ماندن سازمانها در شرایط تحریم می باشد از این رو این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر مولفه های هوش سازمانی بر استقلال طلبی به مرحله اجرا درآمده است این پژوهش از نوع همبستگی می باشد و داده ها به وسیله ی پرسشنامه که در بین 230 نفر از کارکنان آموزشی دانشگاه اعم از اساتید و مدیران آموزشی – اجرایی توزیع شد، جمع آوری شده است در این پژوهش از روش نمونه گیری کل شماری استفاده شده است داده ها به وسیله ی پرسشنامه های هوش سازمانی آلبرخت و کارآفرینی رابینز، که هر دو شامل روایی و پایایی مناسب بودند، جمع آوری شد نتایج نشان داد که بین همه مولفه های هوش سازمانی و استقلال طلبی همبستگی بالا و مثبتی وجود دارد، تا جایی که میزان همبستگی شاخص هوش سازمانی 72/0 می باشد همچنین تحلیل چند متغیره نشان داده است که مولفه های هوش سازمانی توانسته اند 54 درصد از تغییرات متغیر وابسته استقلال طلبی را تبیین کنند